Fase 1

by Sleepmapping

Du kommer ind i en let søvn, musklerne afslappes langsomt, du kan lave små spjæt som er  enkele muskle tics. Denne fase varer ca 4-5% af den samlede søvnlængde.

Fase 2

by sleepmapping

Vejrtrækningen og hjerterytmen sænkes og kropstemperaturen falder en smule - denne fase optager ca. 45-55% af den samlede søvnlængde.

Fase 3

by Sleepmapping

"Deep Sleep" i denne  dybe søvnfase begynder, hjernen at genererer langsomme "delta Waves" En deltabølge er en høj amplitude hjernebølge med en frekvens af oscillation mellem 0,5-4 hertz . Deltabølger, som andre hjernebølger, der kan optages med et elektroencefalogram denne bølge beskrives som, den dybe fase 3 af NREM- søvnen. Denne fase tager ca. 4-6% af den samlede søvn.

Fase 4

by Sleepmapping

Den meget dybe fase, du får en rytmisk vejrtrækning, din muskel aktivitet er meget begrænset, hvis man måler på hjernen skaber den stadig delta bølger i et diagram.

Fase 5

by Sleepmapping

Rapid eye movement (søvnen hvor dine øjne flimre) Hjernebølgerne speeder op, diagrammet viser små hurtige skift, det er nu du drømmer, dine muskler er afslappede men din hjerterytme stiger. Det hurtige lavt vejrtrækningsindeks (RSBI) det defineres som forholdet mellem respiratorisk frekvens og tidevandsvolumen (f / VT).

  • Fase 1

    by Sleepmapping

    Du kommer ind i en let søvn, musklerne afslappes langsomt, du kan lave små spjæt som er  enkele muskle tics. Denne fase varer ca 4-5% af den samlede søvnlængde.

  • Fase 2

    by sleepmapping

    Vejrtrækningen og hjerterytmen sænkes og kropstemperaturen falder en smule - denne fase optager ca. 45-55% af den samlede søvnlængde.

  • Fase 3

    by Sleepmapping

    "Deep Sleep" i denne  dybe søvnfase begynder, hjernen at genererer langsomme "delta Waves" En deltabølge er en høj amplitude hjernebølge med en frekvens af oscillation mellem 0,5-4 hertz . Deltabølger, som andre hjernebølger, der kan optages med et elektroencefalogram denne bølge beskrives som, den dybe fase 3 af NREM- søvnen. Denne fase tager ca. 4-6% af den samlede søvn.

  • Fase 4

    by Sleepmapping

    Den meget dybe fase, du får en rytmisk vejrtrækning, din muskel aktivitet er meget begrænset, hvis man måler på hjernen skaber den stadig delta bølger i et diagram.

  • Fase 5

    by Sleepmapping

    Rapid eye movement (søvnen hvor dine øjne flimre) Hjernebølgerne speeder op, diagrammet viser små hurtige skift, det er nu du drømmer, dine muskler er afslappede men din hjerterytme stiger. Det hurtige lavt vejrtrækningsindeks (RSBI) det defineres som forholdet mellem respiratorisk frekvens og tidevandsvolumen (f / VT).

Søvn Faser

For at du kan forbedre din søvn,  er det vigtigt,  at du kender de forskellige faser i søvnen. For det første - din søvn er delt op i forskellige faser - og de gentages hele natten igennem. Din hjerne kører et renselses program når du sover og tager men en måling vil f.eks stress kunne ses direkte på hjernediagrammet under søvn.

Klik på de sorte cirkler for at se beskrivelse af de forskellige faser.

Wellness teknologi

Sleepmapping er en kortlægning af din søvn, du kan "mappe"  din søvn på flere forskellige måder. Du kan deltage i vores online kursus og få lavet en søvndagbog her ... eller du kan starte med at overvåge din søvn med de moderne wellness teknologi produkter, som vi har testet og anbefaler for at du kan sætte forkus på din søvn, for før du kan gøre noget ved det skal du kende din søvnrytme og da kan wellness teknologien altså gøre noget for dig så det bliver let og en hel naturlig del af din dagligdag og du behøver ikke gøre noget anderledes, vi har fundet flere produkter som vi har testet og kan anbefale til at monitorer din søvn med. Alle produkter snakker sammen med din smartphone og sende automatiks informationerne til appen - her kan du se kurver og diagrammer over din søvn og blvie coache og motiveret til at følge søvnrådene om hvor meget du skal sove afhængig af alder og køn.

Der findes flere forskellige måder at måde din søvn på, fra de meget avancerede til de mindre avancerede, hvor søvn overvågningen er skjult i at almindeligt ur.

Vi fører disse ure som idag produceres af NOKIA

NOKIA ACTIVITY STEEL

NOKIA ACTIVITY SAPPHIRE SMART WATCH

NOKIA STEEL HR

NOKIA AURA - er meget meget mere

AURA - er et søvnfasevække ur & en søvnterapi lampe i samme produkt, produktet anvender vi i vores coaching sessions og du kan naturligvis vælge at købe det efter endt testperiode, vi ved det vil hjælpe dig med at falde i søvn, du kan måle din søvnkvalitet og så bliver du vækket på en måde du aldrig har prøvet før og det er faktisk en del af din nye forbedrede søvnkvalitet når AURA vækker dig (eller din hjerne) på en ikke stressende måde, når den tændes kører den et søvnprogram som en simuleret solopgang (med blåt lys)

Når du skal sove forberedes din krop og hjerne, AURA simulerer en solnedgang - det røde lys fortæller din hjerne, at det er nat og du skal sove. SU kan supplere med meditations lyde og om aftenen som. Om morgenen vækkes du modsat, af et blåt/hvidligt lys som langsomt stiger i styrke. Det er et super produkt som virkelig kan nulstille din søvn så du igen kan sove.

Vil du vide bestille  AURA så klik her eller booke en søvncoaching så får du mulighed for at få en introduktion til AURA da vi anvender den i vores søvnvejlednings seancer.

se mere her...

Sleepmapping

Services

Produkter

Følg med

  • Team

  • Studio

  • Priser

     

  • Smerter & Søvn

  • Træning & Søvn

  • Kosttilskud & Søvn

  • Rygskolen

     

  • Shop

  • Søvn Events

  • Søvnvejledning

  • e-bog om søvn