Vi mener

rygsmerter giver søvnproblemer

Har du rygsmerter, så har du måske også problemer med at sove? Smerter i skulder og nakke samt lænd kan forværres af en dårlig seng. Vi har fundet en ergonomisk seng i verdensklasse, se den her

Ud i Naturen

Træning

Elementer i skulderzonen

Gør din skulder & nakke ondt om morgenen? Så se om din sengebund & madras har skulderzone indbygget. Har den ikke det så, så har vi fundet en der har.

Skulderzone

by Lattoflex

Lamellens udseende

by Lattoflex

Wing element

by Lattoflex
  • Skulderzone

    by Lattoflex
  • Lamellens udseende

    by Lattoflex
  • Wing element

    by Lattoflex

Justerings værktøj

by Lattoflex

Forskellige indstillings muligheder

by Lattoflex
  • Justerings værktøj

    by Lattoflex
  • Forskellige indstillings muligheder

    by Lattoflex

Ergonomisk sengebund

Individuel justering af hvert enkelt lamel i hele sengens længde. Du kan gøre det selv ved brug af det lille værktøj der følger med sengebunden. Støtten tilpasser du let din egen kropsbygning. Ikke to mennesker er skabt ens - derfor kan du i en Lattoflex sengebund tilpasse sengebunden til dig.

1 Hjælp ved akutte rygsmerter

by Lattoflex

Hvis du oplever rygsmerter der pludselige og tilsyneladende ud af ingenting,
opstår akut. Så er det tit, at du alligevel har haft symptomer førend du rigtig  ønskede, at erkende det. Du har simpelthen ikke reageret på de første advarselstegn. Og nu er smerterne pludselig ikke til at holde ud eller du kan måske knaps bevæge dig.

Årsagerne til akutte rygsmerter kan være mange. Men når smerten slår igennem, får du brug for en beredskabsplan:

1) Ingen "rykvise" bevægelser. Du skal bevæge dig langsomt, men du skal holde dig i bevægelse.
 De " Intervertebrale skiver" næres/smøres ved bevægelse. Også musklerne har godt
 af blid motion. Der var engang hvor man anbefalede at man var stilleliggende når man havde mange rygsmerter - men de tider er forbi. Idag er bevægelse den eneste rigtige vej ud af smerterne.

2) 
Du kan støtte med en højdosis magnesium, kan købes på apoteket, de vil bevirke at musklerne kan slappe af.

3) Det er
også ok i denne "akutte smerter fase" at tage noget ekstra smertestillende, da det ligeledes har en
afslappende effekt, men kontakt din læge.

4) Indtag en aflastende position, det er en lille øvelse hvor du  kan position aflaste de nedre rygmuskler. Læg dig ned på en hård overflade, for eksempel
på gulvet og sæt dine ben på en stol.

5) Åndedrætsøvelse, en bevidst vejrtrækning ind og ud. Træk vejret roligt og afslappet ånd ind gennem næsen og ånd bevidst ud gennem munden. Træk vejret ind i det smertefulde område og forestille som du udånder smerter med under udåndingen.
 
6) Varme
Varme påvirkning kan afslappe musklerne. For eksempel kan en varmepude eller en opvarmet "kornpude" placeres på det smertefulde område. Det vigtige er, at varme ikke bliver for intens. Hold ryggen varm, f.eks med en infrarød varmende undertrøje. Du kan også prøve med et varmeplaster. Du kan også gå i sauna gerne infrarød kabine eller tage et varmt bad. Tilsæt gerne afstressende og muskelafslappende olier eller salte. Et lavendel bad som er afslappende og et rosmarin bad stimulerer blodtilførslen til musklerne.

7) Hvornår er vare ikke godt?

Bemærk at varme kan give bagslag, hvis det smertefulde område er betændt. Er det tilfældet, at smerterne skyldes der er inflammation, da bør kolde omslag anvendes.


6)  Kulde/afkølende behandling.


Hvis det smertende område er betændt, da kan en kort massage med isterninger gøre godt. Det smertefulde område er betændt hvis der oveni smerten også er en let hævelse, rødme og området føles varmt. Fyld et par isterninger eller en pose frosne ærter i et viskestykke og massere det smertefulde område 5 til 7 minutter.

7) Akut hjælp med  Akupressur, Petra som rådgiver Lattoflex arbejder tildaglig som terapeut, hun anvender  akupressur punkter - efter "The Dorn Metode" som sammen med akupressur supplerer hinanden vidunderligt, fordi der både arbejdes med energi kanaler - kaldet meridianer - Dorn er en manuel terapi form for ryg og led. Vertebrale blokader og spændinger bliver frigivet og de korrigerer forskydninger af ryghvirvler og led. Der er også gode hjemme øvelser efter Dorn metoden. Ved at anvende akupressur, en gammel kinesisk metode i behandlingen, kan du lindre forskellige ryg og ledsmerter på en forholdsvis nem måde. Med et tryk med fingerspidsen på individuelle "point blokeringer & livsenergier," kaldet Qi så kan den flyde igen. Dette har en positiv
 effekt på rygsmerter. Tryk på de anbefalede punkter fra 1 - 3 minutter og gentag programmet flere gange.
 
8) Et anden meget nyttigt Akupressurpunkt er punktet „Blære 40“, Det er let tilgængelig og placeret i knæhasen. Anvendes ved rygsmerter, især lænden, lumbago, hoftesmerter og Knæproblemer bliver her stimuleret. Hvis du massager her, vil det have indflydelse på hele Blære nyre meridianen, starter fra hovedet og går langs rygsøjlen og ned over benet til foden. Det er forklaringen på at man ved et stimulering af et punkt via tryk i knæhasen kan påvirke lænden. Massere akupressur punkt i midten af knæet.
 
9). Fodreflexzone Massage: Foden har er et par vigtige punkter for behandling af rygsmerter. I princippet svarer det til akupressur. Foden afspejler mange zoneterapi punkter. Ved et vist pres på indersiden af foden - har det virkning på hele ryggen. Masser med let tryk, på den indre kant af svange. Stimulerende zoneterapi fra indre indtil yderknogle.

Du kan downloade vores 1 hjælp her xxxxx