op mod 30 %

har problemer med at sove

Har du problemer med at sove? Føler du dig udbrændt og drænet for energi? Så er du altså ikke alene.

Sleep well - Be Well

Vil du sove godt?

Vi hjælper dig med at skabe de perfekte rammer for din søvn,  følg vores vejledninger her på siden - eller book en konsultation, hvor vi hjælper dig hele vejen.

Book aftale

Skuldersmerter

Gør din skulder & nakke ondt om morgenen?

Så er der mange der tænker, at det er hovedpuden den er gal med, du kan finde ergonomiske hovedpuder her.

Men mange gange er det dog slet ikke hovedpuden der fejler noget, det er sikkert fordi, der ikke er skulderzone i din sengebund og din madras. Jeg har fundet et sengesystem der har en patenteret skulderzone, sengen Lattoflex - en ergonomisk seng i verdensklasse.

Se sengen her

Skulderzone

Skulderzone

by Lattoflex

Justering af hårdhed på sengebund

by Lattoflex

Justeringsværktøj

by Lattoflex
  • Skulderzone

    Skulderzone

    by Lattoflex
  • Justering af hårdhed på sengebund

    by Lattoflex
  • Justeringsværktøj

    by Lattoflex

Fase 1

by Sleepmapping

Du kommer ind i en let søvn, musklerne afslappes langsomt, du kan lave små spjæt som er  enkele muskle tics. Denne fase varer ca 4-5% af den samlede søvnlængde.

Fase 2

by sleepmapping

Vejrtrækningen og hjerterytmen sænkes og kropstemperaturen falder en smule - denne fase optager ca. 45-55% af den samlede søvnlængde.

Fase 3

by Sleepmapping

"Deep Sleep" i denne  dybe søvnfase begynder, hjernen at genererer langsomme "delta Waves" En deltabølge er en høj amplitude hjernebølge med en frekvens af oscillation mellem 0,5-4 hertz . Deltabølger, som andre hjernebølger, der kan optages med et elektroencefalogram denne bølge beskrives som, den dybe fase 3 af NREM- søvnen. Denne fase tager ca. 4-6% af den samlede søvn.

Fase 4

by Sleepmapping

Den meget dybe fase, du får en rytmisk vejrtrækning, din muskel aktivitet er meget begrænset, hvis man måler på hjernen skaber den stadig delta bølger i et diagram.

Fase 5

by Sleepmapping

Rapid eye movement (søvnen hvor dine øjne flimre) Hjernebølgerne speeder op, diagrammet viser små hurtige skift, det er nu du drømmer, dine muskler er afslappede men din hjerterytme stiger. Det hurtige lavt vejrtrækningsindeks (RSBI) det defineres som forholdet mellem respiratorisk frekvens og tidevandsvolumen (f / VT).

  • Fase 1

    by Sleepmapping

    Du kommer ind i en let søvn, musklerne afslappes langsomt, du kan lave små spjæt som er  enkele muskle tics. Denne fase varer ca 4-5% af den samlede søvnlængde.

  • Fase 2

    by sleepmapping

    Vejrtrækningen og hjerterytmen sænkes og kropstemperaturen falder en smule - denne fase optager ca. 45-55% af den samlede søvnlængde.

  • Fase 3

    by Sleepmapping

    "Deep Sleep" i denne  dybe søvnfase begynder, hjernen at genererer langsomme "delta Waves" En deltabølge er en høj amplitude hjernebølge med en frekvens af oscillation mellem 0,5-4 hertz . Deltabølger, som andre hjernebølger, der kan optages med et elektroencefalogram denne bølge beskrives som, den dybe fase 3 af NREM- søvnen. Denne fase tager ca. 4-6% af den samlede søvn.

  • Fase 4

    by Sleepmapping

    Den meget dybe fase, du får en rytmisk vejrtrækning, din muskel aktivitet er meget begrænset, hvis man måler på hjernen skaber den stadig delta bølger i et diagram.

  • Fase 5

    by Sleepmapping

    Rapid eye movement (søvnen hvor dine øjne flimre) Hjernebølgerne speeder op, diagrammet viser små hurtige skift, det er nu du drømmer, dine muskler er afslappede men din hjerterytme stiger. Det hurtige lavt vejrtrækningsindeks (RSBI) det defineres som forholdet mellem respiratorisk frekvens og tidevandsvolumen (f / VT).

Søvn Faser

For at du kan forbedre din søvn,  er det vigtigt,  at du kender de forskellige faser i søvnen.

For det første - din søvn er delt op i forskellige faser - og de gentages hele natten igennem. Din hjerne kører et renselses program, når du sover, foretager man af hjernens aktivitet når du sover, vil du af målingen kunne se stress direkte på hjernediagrammet under søvnen.

Klik på de rosa cirkler for at se en kort beskrivelse af de forskellige søvnfaser.

4 elementer for en god søvn

Dine Søvnvaner

Gode søvnvaner kan give mere søvn

Dit Søvnbehov

Hvor meget skal man sove

Dit Soveværelse

Skab den rigtige stemning

Din Seng

Invester i en god seng

Sæt fokus på din søvn

Hvis du har søvnproblemer skal du gøre noget ved det. Det første du selv kan gøre er, at begynde at kende og forstå din søvn, du kan lave en søvn dagbog eller købe dig til wellness teknologi som kan måle din søvn for dig, du kan finde søvn måler produkter her

Hvis du får akutte rygsmerter, ville du jo også naturligt søge viden og sætte dig ind i, hvad du selv kan gøre for få det bedre. Du vil jo heller ikke på sigt acceptere, at have kanon ondt i ryggen konstant, så ville du gå til en kiropraktor.

Derfor skal du også sætte dig ind i hvad søvn er og hvad du selv kan gøre for at komme til at sove bedre.

Jeg har udviklet mit eget Sleep Mapping system. Sleep Mapping handler sin enkelthed om, at du skal sætte fokus på din søvn, ved at kortlægge den bid for bid.

Jeg er søvnvejleder og jeg kan hjælpe dig med dit søvnproblem. Læs mere, ved hjælp af mit Sleep Mapping system, kortlægger vi din søvn og dit behov sammen.

Søvnløshed er et udbredt problem, som over tid vil medfører forringet livskvalitet, du kan få medicinsk behandling, men det hjælper kun på kort, og ikke på lang sigt, det vil samtidig kunne medføre afhængighed.

Der er i dag for lidt fokus på psykologisk behandling, som godt nok er langsommere før, at en virkning indtræffer, men på langt sigt virker det langt mere effektivt. Herudover er det vigtigt, at du ser på søvnproblemet separat og ikke som en sekundær lidelse, af en anden lidelse.

Forebyggelse er desuden rigtig vigtig, da søvnmangel kan fører andre lidelser med sig - så det er lidt den om høne og ægget - hvad kom først.

 

Facts om søvnproblemer i Danmark: Ud af 14.000 danskere svarer 40 % at de ikke sover nok til at føle sig udhvilet.

Hver tredje i aldersgruppen 16 – 44 år angiver, at det skyldes personlige, familiemæssige eller arbejdsrelaterede problemer. Omkring hver tredje i aldersgruppen over 45 år angiver sygdom som årsag til søvnforstyrrelsen. Næsten hver anden ung kvinde i alderen 16 – 24 år sover dårligt på grund af udfordringer eller problemer på jobbet.

For kvinder handler søvnforstyrrelser i højere grad end for mænd om familiemæssige eller personlige problemer.

For mænd er det især arbejdsrelaterede ting, der forstyrrer. (tallene er fra 2015 og har en stigende tendens. Sover du dårligt over længere tid, så skal du tage det alvorligt og søge hjælp. Start med en søvndagbog, se hvordan her xxxxxx

Få et udpluk af vores e-bog idag

Skriv dig på idag og få indblik i din søvn

Har du spørgsmål?

Læs vores søvn FAQ i blokken

Sleepmapping

Services

Produkter

Følg med

  • Smerter & Søvn

  • Træning & Søvn

  • Kosttilskud & Søvn

  • Rygskolen

     

  • Søvn Events

  • Søvnvejledning

  • e-bog om søvn